Hastanelerde ‘gizli müşteri’ dönemi başlıyor. Artık bakanlığın görevlendirdiği bir denetçi her ay doktora giderek hastaymış gibi yapıp muayene olacak ve muayene esnasında uygulamaları, hastane koşullarını rapor edecek. Denetleycinin hazırladığı rapora göre de sağlıkçıların performansı belirlenecek. Bakanlığın bu uygulamaya verdiği isim, sağlık örgütlerinin yıllardır “Hasta müşteri olacak” tespitini doğrular nitelikte; “Gizli müşteri”. Sağlık örgütleri uygulamanın mahkemelerdeki gizli tanık uygulamasına dönmesinden kaygılı, sistemin bir mobbing uygulaması haline geleceğini belirtiyor.
3 AYLIK ÇALIŞMA RAPORU
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu tarafından hazırlanan bir çalışma ile hastanelerin önüne 90 günlük bir proje konuldu. Uygulamaya geçen projeye göre, Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneler Kurumu 3 aylık bir çalışma raporu hazırlayacak. Hazırlanacak raporları “gizli müşteri” adı altında görev yapan denetçiler gerçekleştirecek. Gizli müşteriler her ay doktora giderek muayene olacak. Bu muayene esnasında uygulamaları ve hastanenin koşullarını ve fiziki durumunu rapor edecek. Denetlemenin ardından sağlık çalışanının performansı hazırlanan raporlarla tespit edilecek. Adana’daki sağlık emekçileri bu uygulamaya tepki göstererek, düşüncelerini dile getirdi. Sağlık emekçileri uygulamanın kabul edilebilir bir uygulama olmadığını belirtti.
‘MOBBİNGE DÖNER’
SES Adana Şube Başkanı Muzaffer Yüksel, uygulamanın 6 Ağustos ile 9 Kasım tarihleri arasında başlatıldığını belirtti. Yüksel, “Hastaneler işletme, hastalar da müşteri olacak diyorduk ve olmaması gerektiğini söylüyorduk. Bu kez kendileri bunu itiraf etti. ‘Gizli müşteri’ diyerek bir organ çıkartıyorlar. Genel sekreterliğin görevlendirdiği bir kişi ayda bir sefer geliyor, doktora muayene oluyor. Hem çalışanları denetliyor. Hem de hastanenin bir eksiği var mı, idari mekanizmayı denetliyor. Yani tuvaletler yerinde mi, krokisi uygun mu, odaları uygun mu diyerek daha sonra bunu genel sekreterliğe veriyor. Şimdi acaba bu insan şeffaf mı olacak. Gizli müşteri mahkemelerdeki gibi bir gizli tanık mı olacak. Üçüncüsü hastanelerde bu sistem mobbing uygulamalarına mı dönecek? Biz performanstan ek ödeme alıyoruz. Bu ek ödemelerde performans geçerli olmadığı zaman şunu demeyecek mi? ‘Bu ay neden performansım düşük’ denilir mi acaba. Bunu dediğinde ‘geçen gün gizli müşteri seni incelemiş iyi bir rapor vermemiş’ diye cevap verilecek. Devletin genel denetleme kurumları vardır veya diğer hastanelerle çapraz denetleme yaparsın. Bunu pek şeffaf bulmuyoruz. Bunun hastanın lehine değil çalışanların aleyhine olacağını düşünüyorum. Yapılacak güzel şeylerde var tabii ki yatan hastanın evine haftada bir kez gidilerek nasılsın denilecek. Bütün mesele daha iyi bir hizmet vermek. Bu şeyden umut ederim vazgeçerler. Bu uygulamayla sağlık çalışanları hem mobbinge hem de şiddete maruz kalır diye düşünüyorum” şeklinde konuştu.
‘KABUL EDİLİR BİR DURUM DEĞİL’
Kendilerinin “hastanelerin işletme, hastaların da müşteri” olacağını her fırsatta söylediklerini belirten Adana Osmaniye Tabip Odası Başkanı Ali İhsan Ökten, “Biz yıllarca hastaneler hastaları müşteri olarak görüyor diyorduk. Ancak Sağlık Bakanlığı bunu kabul etmiyordu. Şimdi bu yayımladıkları 90 gün çalışması diye bir şey olacak. Hastanede çalışan hekimler iyi çalışıyor mu, çalışmıyor mu, hastalara düzgün bakıyorlar mı, bakmıyorlar mı, diye bakanlığın görevlendireceği bazı kişiler hasta olmayan bazı kişiler hastaymış gibi gelecek. Bizi yanıltacaklar, biz hastayız diye. Onlara karşı davranışımızı, iyi mi kötü mü diye bakarak bir değerlendirme yapacak kendi kafasına göre ama bu bizim açımızdan kabul edilebilir değil” dedi. (Adana/DİHA)