Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu 26.07.2010 tarih ve 27653 sayılı resmi
gazetede yayımlattığı bir yönetmelik değişikliği ile kurum bünyesindeki din
görevlilerine SHÇEK İl müdürlükleri de dâhil olmak üzere yöneticilik yolunu
açmıştı.
Bu durum Sosyal
Hizmetlerin kuruluş yasasında belirlenen amaçları ile bağdaşmamaktadır. Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu; kişi ve ailelerin kendi bünye ve çevre
şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi ve manevi ve sosyal
yoksunluklarının giderilmesine ve ihtiyaçlarının karşılanmasına, sosyal
sorunlarının önlenmesi ve çözümlenmesine yardımcı olunması ve hayat
standartlarının iyileştirilmesi ve yükseltilmesini kamu adına yapan bir
kurumdur. Dolayısıyla Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumlarında
yöneticilik yapacak kişilerin farklı hizmet alanları arasında işbirliği ve
organizasyonunu sağlayabilecek profesyonel donanıma sahip kişilerden olması
gerektiği, din görevlisinin görev alanı ve tanımı ile bu durumun
bağdaşamayacağı gerekçeleriyle dava açmıştık.
Danıştay 5.Dairesi
Bizi Haklı Bularak Yürütmeyi Durdurmuştur.
Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumunda “Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde”
değişiklik yapılmasının amacı AKP nin Kamu Yönetimini din adamları eliyle
yapmak ve kendi ideolojisini toplumsal yaşama egemen kılmaktır.
Sosyal Hizmetler; ehliyet
ve liyakatin belki de en fazla önemsenmesi gereken kurumdur. Zira bu kurumlardan
hizmet alan kişiler en fazla korunmaya ve bakıma muhtaç kişilerdir. Bu kişilere
yapılan hizmet tüm kamu adına yapılır. Toplumla bağları en zayıf kesimlerin
bile çarpık bir zihniyetle ele alınması dikkatle üzerinde durulması gereken
tehlikeli bir süreçtir.
Sendikamızın hiçbir
din görevlisi ile sorunu yoktur. Ancak din işleri ile bir kamu hizmeti olan
Sosyal Hizmetler birbirine karıştırılmamalıdır. Her alanda kendi kadrolarını
oluşturma gayreti içerisindeki siyasi iktidarın kendi özel din adamını da
oluşturma gayreti içerisinde olduğu herkesin malumudur.
Tüm kamuoyuna saygı
ile duyurulur. 25.01.2010
SES GENEL MERKEZİ
Mahkeme kararı
T.C.
DANIŞTAY
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No: 2010/4944
Davacı ve Yürütmenin
Durdurulmasını isteyen: Sağlık
ve Sosyal Hizmet Emekçileri Sendikası
Vekili : Av.
Öztürk Türkdoğan, Necatibey
Cad. No:82/13 – Kızılay/ANKARA
Davalı : Sosyal
Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü / ANKARA
Davanın
Özeti:
Davacı Sendikanın, Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli
Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği
Yönetmeliğinin, 26.7.2010
günlü, 27653 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan
Yönetmelik ile değişik 6. maddesinin
birinci fıkrasının (g) bendinin
(1) numaralı alt bendi ile (h) bendinin
(1) numaralı alt bendinde
ve yine aynı Yönetmelik ile değişik 8. maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinin
(1) numaralı alt bendinde geçen
” .. din görevlisi. ..
” ibarelerinin iptali
ve yürütmenin durdurulması isteminden ibarettir.
Danıştay Tetkik Hakimi:
Metin Gökdemir
Düşüncesi: Yürütmenin
durdurulması
isteminin kabulü gerektiği
düşünülmüştür.
Danıştay Savcısı:
Metin Gürz
Düşüncesi: Dava, 20.9.2005
tarih ve 25942 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanarak, yürürlüğe
giren Sosyal Hizmetler
Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme
ve Unvan
Değişikliği Yönetmeliğinin 26.7.2010
tarih ve 27653
sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan
Yönetmelik ile değişik
6. maddesinin 1. fıkrası g
bendinin (1) numaralı
alt bendi ile
h bendinin (1) numaralı
alt bendinde ve 8. maddesinin
1fıkrasl b
bendinin (1) numaralı alt bendinde yer
alan” din görevlisi”
ibaresinin
iptali ile yürütmesinin
durdurulması istenilmektedir.
15.3.1999
tarihli ve 99/12647
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kamu
Kurum ve Kuruluşlarında
Görevde Yükselme
ve Unvan
Değişikliği
Esaslarına
Dair Genel Yönetmeliğin
1. maddesinde, bu Yönetmeliğin amacının, liyakat
ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve
personel planlaması esas alınarak, Devlet
memurları ile 22/1/1990
tarihli ve 399
sayılı Kanun
Hükmünde
Kararname kapsamındaki
kamu iktisadi
teşebbüslerinde
görev yapan
sözleşmeli personelin görevde
yükselme ve unvan değişikliklerine
ilişkin
usul ve esasları belirlemek
olduğu, 2. maddesinin
1. fıkrası (a) bendinde
ise, bu Yönetmeliğin, özel
kanunlardaki
düzenlemeler saklı
kalmak kaydıyla; 18/7/1984 tarihli
ve 190 sayılı Genel Kadro ve
Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (I) ve (III) sayılı cetvellerde
yer alan kadrolarda
istihdam edilen personelin, müdür
ve daha alt görevlere
yapılacak görevde
yükselme mahiyetindeki asaleten atamaları
ile en az
ortaöğretim düzeyinde
mesleki veya teknik
eğitim sonucu ihraz edilen
unvanlara ilişkin
unvan değişikliği mahiyetindeki
asaleten atamaları
hakkında uygulanacağı kurala
bağlandıktan sonra, 15. maddesinde, kurumların, bu Yönetmeliğin kapsamına giren
görevlere atanacaklarda aranacak
öğrenim düzeyi ile hizmet süresi,
alt görevlerde bulunma süresi
sicil ve disipline ilişkin
şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerini, yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar ile bu
konulara ilişkin diğer hususları Devlet Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak
çıkaracakları
yönetmelikle
düzenleyecekleri kuralına yer verilmiştir.
Bu kurala dayanılarak 20.9.2005 tarih ve 25942 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan ve yürürlüğe giren Sosyal Hizmetler Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli
Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 26.7.2010 tarih ve 27653 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile değişik 6. maddesinin 1. fıkrası g bendinin (1) numaralı alt bendi ile h bendinin (1) numaralı alt bendinde ve 8. maddesinin 1. fıkrası b bendinin (1) numaralı alt bendinde sınava tabi olmadan görevde yükselme suretiyle ve görevde yükselme sınavı sonucunda sırasıyla, sosyal hizmetler il müdürü, il müdür yardımcısı ve
kuruluş müdürü kadrosuna atanabilmek için gerekli koşullar
arasında din görevlisi olarak görev yapılması koşuluna da yer verilmiştir.
2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kurumu Kanununun 1. maddesinde, bu Kanunun amacının: korunmaya, bakıma veya yardıma muhtaç aile, çocuk, sakat, yaşlı ve diğer kişil~re götürülen sosyal hizmetlere ve bu hizmetleri yürütmek üzere kurulan teşkilatın kuruluş, görev, yetki ve sorumluluklar ile faaliyet ve gelirlerine ait esas ve usulleri düzenlemek olduğu hükmüne yer ve;–ildikten sonra 3. maddesinde, sosyal hizmetler; kişi ve ailelerin kendi bünye ve çevre şartlarından doğan veya
kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal yoksunluklarının giderilmesine ve ihtiyaçlarının karşılanmasına, sosyal sorunlarının önlenmesi ve çözümlenmesine yardımcı olunmasını ve hayat standartlarının iyileştirilmesi ve yükseltilmesini amaçlayan sistemli ve programlı hizmetler bütünü olarak tanımlandıktan sonra, aynı maddenin (f) bendinde, sosyal hizmet kuruluşları sayılarak ayrıca işlevsel tanımları yapılmıştır.
Aynı yasanın 4. maddesinde sosyal hizmetlere ilişkin genel esaslar belirlenmiş, 5. maddesinde de, dördüncü maddede belirtilen genel esaslar içinde bu Kanunla verilen görevleri yapmak üzere Sosyal Hizmetler Danışma Kurulu ile Başbakanlığa bağlı kamu tüzelkişiliğine sahip katma bütçeli Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü kurulduğu hükmüne yer verildikten sonra, 9. maddesinde kurumun görevleri sayılmış, 12. maddesinde ise, kurumun taşra teşkilatı; il sosyal hizmetler kurulu, il sosyal hizmetler müdürlükleri, ihtiyaç duyulan ilçelerde kurulacak ilçe sosyal hizmetler müdürlükleri ve sosyal hizmet kuruluşları olarak belirlenmiştir.
Yasayla kamu hizmeti olarak tanımlanan hizmetlerin yürütülmesi ile görevlendirilen kamu kurum ve kuruluşlarının yüklendikleri kamu hizmetlerini gördürdükleri personelin nitelikleri ile ürettikleri kamu hizmeti kalitesi arasında doğrusal bir ilişki bulunmaktadır. Yönetici unvanındaki personelin ise, yürütülen kamu hizmetinin farklı hizmet alanlarından oluştuğu da dikkate alındığında, bu hizmet alanları arasında işbirliği ve organizasyonu sağlayabilecek profesyonel donanıma sahip olmaları gerekmektedir.
Bu
itibarla, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumunun
2828 sayılı Yasada belirlenen görevlerinin birden fazla kamu hizmet
alanlarından ve farklı teknik uzmanlık
konularından oluşması nedeniyle Kurumun yönetici
kadrolarına yapılacak atamalarda, Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu tarafından yürütülen hizmet alanlarıyla
ilgili eğitim programlarından mezun olan ve kurumun yürüttüğü ana hizmet
alanlarında görev yapan ve farklı hizmet alanları
arasında işbirliği ve organizasyonu sağlayabilecek profesyonel donanıma sahip
personelin esas alınması gerektiği açıktır.
Bu durumda, her
ne kadar, Kurumun kadro cetvellerinde din görevlisi
kadrosuna yer verilmiş ise de, bu görevlilerce üretilen
hizmetlerin Kurumun yüklendiği ve yürüttüğü ana hizmet alanlarından olmaması
nedeniyle din görevlisi kadrolarında bulunan kurum
personelinin sınava tabi olmadan görevde yükselme suretiyle ve görevde yükselme
sınavı sonucunda sosyal hizmetler il
müdürü, il müdür yardımcısı ve kuruluş müdürü
kadrosuna atanmasına olanak sağlayan dava konusu Yönetmelik hükümlerinde hizmet
gereklerine uyarlık bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, yürütmenin
durdurulması isteminin kabulü ile 2577 sayılı i d,a ri Yargılama Usulü
Kanunu’nun 4001 sayılı Yasa ile değişik 27. maddesinin
2. fıkrasında öngörülen koşullar gerçekleşmiş olduğundan, 20.9.2005 tarih ve
25942 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak, yürürlüğe giren
Sosyal Hizmetler Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan
Değişikliği Yönetmeliğinin 26.7.2010 tarih ve 27653 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile değişik 6. maddesinin
1. fıkrası g bendinin (1) numaralı
alt bendi ile h bendinin (1)
numaralı alt bendinde ve 8. maddesinin 1 fıkrası b
bendinin (1) numaralı
alt bendinde yer alan” din görevlisi” ibaresinin yürütmesinin
durdurulmasına karar verilmesi gerektiği
düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay
Beşinci Dairesi’nce işin gereği düşünüldü:
Dava, davacı
Sendika tarafından, Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği
Yönetmeliğinin, 26.7.2010
günlü, 27653 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Yönetmelik ile değişik 6. maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinin (1) numaralı
alt bendi ile (h)
bendinin (1) numaralı alt bendinde ve yine aynı
Yönetmelik ile değişik 8. maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin
(1) numaralı alt bendinde
geçen” ... din görevlisi. .. ”
ibarelerinin iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılmıştır.
Amacı, 1.
maddesinde, liyakat ve kariyer ilkeleri
çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas
alınarak, Devlet memurları ile 8/6/1984
tarihli ve 233
sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kamu iktisadi
teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde yükselme
ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve
esasları belirlemek şeklinde ifade edilen, Kamu
Kurum Ve Kuruluşlarında Görevde. Yükselme ve Unvan
Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik, 18.4.1999
günlü, 23670 sayıl Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Genel Yönetmeliğin 15. maddesinin birinci fıkrasında, kurumların, bu Yönetmelik kapsamına giren görevlere
atanacaklarda aranacak öğrenim düzeyi ile hizmet süresi, alt görevlerde bulunma süresi ve disipline
ilişkin şartlar ile bunlar için verilecek görevde yükselme eğitiminin ilanı, şekli, süresi, konuları, ağırlıkları ve kapsama
dahil edilecek diğer unvanlar ve bunlara ilişkin seçme kriterlerini, yapılacak sınavlara
ilişkin usul ve esaslar ile bu konulara ilişkin diğer hususları Devlet
Personel Başkanlığının olumlu görüşünü alarak çıkaracakları yönetmelikle düzenleyecekleri
hükme bağlanmıştır.
Böylece kurumlara, görevde yükselmeye tabi
görevlere atanacaklarda aranacak alt görevleri ve bu alt görevlerde
bulunma sürelerini çıkaracakları yönetmeliklerle belirleme yetkisi verilmiştir.
Kurumların, yüklenmiş oldukları kamu hizmetinin ve yükselmeye tabi görevin
niteliği dikkate alınmak
suretiyle,
yükselinecek
görev için en uygun alt görevleri belirlemeleri hizmet gereğidir.
Yukarıda belirtilen Genel Yönetmelik uyarınca
hazırlanan Sosyal Hizmetler
ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve
Unvan Değişikliği Yönetmeliği, 20.9.2005 günlü, 25942 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Anılan Yönetmeliğin 6. maddenin (g) bendinin (1) numaralı alt bendinde il müdürü kadrosuna; (h) bendinin (1) numaralı alt bendinde ii müdür yardımcısı
kadrosuna;
8.
maddesinin (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde ise
kuruluş müdürü kadrosuna atanabilmek için bulunulması gereken alt görevler sayılmıştır.
26.7.2010
günlü, 27653 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
Yönetmelik ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme
Ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinde görülmekte olan davaya konusu edilen
değişiklik yapılmıştır. Söz konusu değişiklik ile il
müdürü, il müdür yardımcısı ve kuruluş müdürü
kadrolarına atanabilmek için bulunulması gereken alt görevlere din görevlisi
kadrosu da eklenmiştir.
2828 sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Kanunun 3. maddesinde, sosyal hizmetler; kişi ve ailelerin kendi bünye ve çevre
şartlarından doğan veya kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal
yoksunluklarının giderilmesine ve ihtiyaçlarının karşılanmasına, sosyal sorunlarının
önlenmesi ve çözümlenmesine yardımcı olunmasını ve hayat standartlarının iyileştirilmesi ve yükseltilmesini amaçlayan
sistemli ve programlı hizmetler bütünü
olarak tanımlanmış; 9. maddesinde Kurumun görevleri sayılmıştır. Böylece, nitelikli bir yaşam
sürdürmekte güçlük çeken birey ve grupların; maddi, manevi ve sosyal yoksunluklarının giderilmesini ve ihtiyaçlarının
karşılanmasını, sosyal sorunlarının
önlenmesini ve çözümlenmesine yardımcı olunmasını ve hayat standartlarının iyileştirilmesini amaçlayan hizmetlerin yürütülmesi bir kamu
görevi olarak davalı idareye yüklenmiştir.
2828 sayılı Kanun ile davalı idareye yüklenmiş olan
kamu hizmetinin yürütümünde görev alacak yönetici kadrolarına yapılacak görevde yükselme niteliğindeki atamalarda, idarenin ana hizmet alanlarında görev yapmış ve böylece
söz konusu hizmet alanlarıyla ilgili yeterli tecrübe ve bilgi birikimini edinmiş
personelin dikkate alınması, kamu yararı ve hizmet gereğidir.
Bu durumda, din görevlilerince üretilen hizmet
davalı idarenin ana hizmet alanlarıyla ilgili olmadığından, din görevlisi kadrolarında bulunan personelin
görevde yükselme suretiyle il müdürü, il müdür yardımcısı ve kuruluş müdürü
kadrosuna atanmasına olanak sağlayan dava konusu Yönetmelik hükümlerinde kamu yararı ve
hizmet gerekleri açısından hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme Ve Unvan Değişikliği
Yönetmeliğinin, 26.7.2010 günlü, 27653 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile değişik 6. maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (h) bendinin (1) numaralı alt bendinde ve yine aynı
Yönetmelik ile değişik 8. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde geçen
” .. din görevlisi ...” ibarelerinin, 2577 sayılı idari
Yargılama Usulü Kanununun 27. maddesindeki koşullar gerçekleşmiş bulunduğundan yürütülmesinin durdurulmasına, kararın tebliğini izleyen günden itibaren
7 (yedi) gün içinde Danıştay idari Dava Daireleri Kuruluna itiraz yolu açık olmak üzere, 25.11.2010 tarihinde
oybirliği ile karar verildi.
Başkan Üye
Üye
Üye
Üye